Veelgestelde vragen

Klik op de vraag om het antwoord te bekijken.

    Waarom is snel internet in de buitengebieden belangrijk voor mij?

  • Waarom is een snelle internet verbinding op glasvezel belangrijk voor de buitengebieden?
  • Een goede internetverbinding is steeds belangrijker. Er komen veel nieuwe diensten bij die vragen om een snelle, veilige en betrouwbare verbinding. Denk hierbij aan interactieve diensten op TV, zorg op afstand, onderwijs, ontspanning als games en Netflix, super-HD TV in meerdere kamers, thuiswerken, zakelijke toepassingen, slimme apparaten in huis die met het internet verbonden moeten worden, clouddiensten en beveiliging van uw eigendom of bijvoorbeeld dieren door middel van camera-systemen die de beelden direct in de ‘cloud’ opslaan maar die u ook direct op afstand via uw mobiel of PC kunt bekijken etc. Glasvezel biedt deze snelle en betrouwbare internetverbinding. Snelle internetverbindingen stimuleren ook de economische ontwikkeling van het buitengebied. Belangrijk is dat het de waarde van uw huis verhoogd omdat eventueel toekomstige kopers snel internet belangrijk vinden.

  • Wat zijn de voordelen van snel internet in de buitengebieden voor ouderen en senioren?
  • Een snelle internet verbinding via glasvezel heeft vele voordelen voor senioren. Ouderen blijven steeds langer zelfstandig wonen en hier wordt op ingespeeld door slimme toepassingen te maken die er ook voor zorgen dat dit ook met een goede kwaliteit kan. Deze slimme apparaatjes hebben snel internet nodig om goed te kunnen werken. Je moet hierbij denken aan apparaatjes die automatisch contact leggen met thuiszorg, een beeldverbinding tot stand brengen tussen de oudere en zijn familie, thuiszorg, arts of andere instanties. Ook thuisbewaking en alarmeringsapparaten vallen hieronder zodat de oudere alarm kan slaan naar familie, of thuiszorg wanneer dat nodig is.

    Een wijkverpleegkundige of een verpleegkundige van een arts waar u onder behandeling bent, bijvoorbeeld een diabetesverpleegkundige kan bijvoorbeeld via een camera of TV met een patiënt/cliënt die thuis is overleg hebben. Ook kan de woning meegenomen worden in programma’s voor zorg op afstand of om eenzaamheid te voorkomen zodat u bijvoorbeeld elke dag via een beeldverbinding contact hebt waarbij u ook de andere partij kunt zien en spreken. Een bekend programma voor beeldcontact, ook wel genaamd beeldtelefonie, is Skype. Dit programma vraagt veel bandbreedte waardoor een snelle internet verbinding noodzakelijk is. Dit soort diensten werken vaak niet via ADSL. Snel internet via glasvezel maakt dit wel mogelijk en is hier dus uitermate geschikt voor.

  • Andere vormen van snel internet in het buitengebied?
  • In bepaalde gevallen kan het zijn dat er geen of niet binnen enkele jaren glasvezel mogelijk is. Dan spannen we ons in om andere vormen van snel internet mogelijk te maken. Deze vormen kunnen onder andere straalzenders zijn. Hierbij zijn dan eventueel mogelijkheden voor permanente aansluiting via straalzenders mogelijk of tijdelijk als overbrugging. In het algemeen zijn de aanschafkosten van straalzenders hoger en zijn de diensten en bandbreedtes beperkter.

  • Krijg ik nu ook een betere Wifi-verbinding in huis?
  • Een snelle internet-verbinding loopt tot aan het modem. De wifi is van veel meer aspecten afhankelijk. Bijvoorbeeld, hoeveel apparaten heeft u in uw huis, waar staan deze, gebruik van elektronische apparatuur, welke kanalen en frequentie gebruikt u voor wifi, op welke kanalen werkt uw buurman etc. DICO Breedband kan ook wifi-problemen oplossen zowel zakelijk als ook voor uw woonhuis. Toepassingen voor de landbouw en veeteelt met sensoren in combinatie met outdoor-wifi zijn ook mogelijk. DICO heeft vaste prijzen voor huishoudens en doet maatwerk voor zakelijke toepassingen. Klik hier voor meer informatie voor woningen en om uw specifieke zakelijke vraag te stellen.

    Wat krijgen we? (Vastrecht en abonnement)

  • Wat zullen ongeveer de maandelijkse kosten zijn van een abonnement?
  • De prijs van een abonnement zal voor een particulier voor een standaard abonnement ongeveer €47 tot € 53,– zijn voor een alles in 1 pakket, dus met TV, telefonie en supersnel internet. Daarboven op komt dan het vastrecht dat naar verwachting € 12,50 tot € 17,50  zal bedragen. Dus de totale kosten per maand zullen voor een particuliere aansluiting dan ongeveer € 63,– bedragen inclusief vastrecht.

    Een basis zakelijk MKB abonnement zal naar verwachting inclusief vastrecht ongeveer € 20 tot € 35 euro duurder zijn dan een particulier abonnement. Hierbij zit niet altijd een TV dienst.

  • Kunnen alle woningen een glasvezelaansluiting krijgen?
  • Iedere woning krijgt in principe een glasvezelaansluiting. Er zijn echter woningen en bedrijven die toch nog net te ver van het nieuwe, aan te leggen glasvezelnetwerk af liggen waardoor de aanlegkosten te hoog zijn. Met deze bewoners en bedrijven zal gekeken worden naar specifieke oplossingen maar schrijf u vooral wel in.

  • Waar willen we glasvezel aanleggen?
  • We willen glasvezel in de buitengebieden aanleggen op alle adressen in  Woerden, Oudewater, IJsselstein, Nieuwegein en Utrecht die nu geen kabel of glasvezel hebben, en waar de internetsnelheid lager is dan 30 Megabit per seconde.

  • Welke dienstaanbieders gaan snel internet, TV en telefonie of zakelijke diensten aanbieden over dit glasvezel netwerk?
  • Dat is nog niet bekend. Elke glasvezel aanleggende partij heeft meerdere dienstaanbieders op zijn netwerk, zowel consumenten als zakelijke. In de  4e fase van dit initiatief zal bekend worden welke dienstaanbieders diensten zullen gaan aanbieden.  In ieder geval zullen het partijen zijn die een stabiel en zeer snel internet aanbieden en hoge kwaliteit interactieve TV en betrouwbare telefonie.

  • Waar kan ik mij aanmelden?
  • U kunt u zich hier aanmelden. Nadat wij de eerste mijlpaal van 60% gehaald hebben en een glasvezel aanleggende partij hebben gekozen zal bekend worden welke dienstaanbieders op het netwerk komen. Deze zullen op deze website gepubliceerd worden, en u kunt dan via deze website de diensten en pakketten vergelijken en bestellen. U zult hierover vanzelf geïnformeerd worden.

  • Waarom moet ik vastrecht betalen?
  • Het vastrecht is een compensatie voor de glasvezel aanleggende partij, voor de grote extra investeringen voor de aanleg van glasvezel in het buitengebied. Dit maandbedrag komt bovenop de standaard-abonnementskosten van de dienstenaanbieders. Het aanleggen kost ongeveer 3 tot 4 keer zoveel als in de binnengebieden door de langere afstanden.

  • Waarom staat er maximaal € 17,50 aan vastrecht?
  • Er zijn diverse partijen actief om glasvezel aan te leggen. Hun prijzen variëren van €12,50 tot €17,50 per maand. Wij streven ernaar om de partij te kiezen die het laagste vastrecht vraagt. De uiteindelijke vastrechtvergoeding wordt bepaald voordat je een dienst gaat uitkiezen, dus voor de tweede fase van uw aanmelding.

  • Wanneer moet ik vastrecht betalen?
  • U betaalt alleen vastrecht wanneer u een abonnement afsluit bij een dienstaanbieder. Wanneer u geen abonnement hebt bij een dienstaanbieder, en dus geen gebruik maakt van snel internet, interactieve TV en of telefonie via glasvezel, dan betaalt u geen vastrecht.

  • Blijft de vastrechtvergoeding altijd hetzelfde of wordt dat minder als we meer mensen binnen halen, bijvoorbeeld 70 of 80%?
  • Het vastrecht blijft altijd hetzelfde ongeacht het uiteindelijke aantal bewoners dat een glasvezelaansluiting neemt. Het bedrag wordt jaarlijks wel geïndexeerd volgens de Consumenten Prijs Index (CPI).

  • Ik wil wel de vastrechtvergoeding betalen, maar geen abonnement. Kan dat?
  • Nee, dat kan niet. De vastrechtvergoeding is verbonden aan een abonnement. Als u geen abonnement neemt, betaalt u geen vastrechtvergoeding.

  • Moet ik ook eenmalige aansluitkosten betalen?
  • Of u eenmalige aansluitkosten moet betalen hangt van de situatie af in het gebied en wordt pas bepaald nadat een partij bereid is om aan te leggen. Deze eenmalige aansluitkosten zullen niet hoog zijn.

    Deze kosten zijn wel hoog als u later meedoet terwijl het glasvezel netwerk al aangelegd is.

  • Kan ik het vastrecht ook afkopen, zodat ik alleen abonnementskosten betaal?
  • Dat is bij sommige marktpartijen mogelijk. De bedragen zijn afhankelijk van het gebied, maar kunnen tussen de € 1.500,– en € 2.500,– bedragen. Concreet betekent dit dat als u het vastrecht afkoopt u dus geen vastrecht betaalt.

  • Waarom moeten de bewoners in het buitengebied meer betalen dan de bewoners die in de kernen wonen?
  • De afstanden tussen de woningen in het buitengebied zijn veel groter dan in de dorpen waar kabel ligt. Daarom moet er veel meer gegraven worden. Graven is heel erg duur. Om deze hogere kosten te compenseren moet er een vastrechtvergoeding betaald worden.

  • Ik woon ver van de openbare weg, moet ik dan extra kosten betalen?
  • Nee, in principe niet. Wel is het zo dat een beperkt aantal woningen te ver van alle andere huizen liggen. Hiervoor wordt een maatwerkaanbieding gedaan. Als u bijvoorbeeld met 5 woningen ver van andere woningen afligt en u doet alleen mee en de andere 4 woningen niet, dan is er kans dat er specifiek voor u naar een maatwerk- oplossing gekeken wordt. Dat is altijd duurder. Hiervoor is het van belang dat de gehele gemeenschap meedoet, dus ook uw buren.

  • Mijn abonnement bij mijn huidige dienstaanbieder loopt nog enkele maanden; neemt de nieuwe dienstaanbieder dat abonnement over?
  • Nee, u moet dat uitdienen maar u kunt zich al wel inschrijven voor de nieuwe dienstaanbieder voor glasvezeldiensten. Deze nieuwe diensten gaan pas in nadat u uw oude contract heeft uitgediend. U moet dat bij de dienstaanbieder wel melden: U betaalt dus niet dubbel. Zorg wel dat u zich nu inschrijft voor glasvezel.

  • Welke apparatuur kan ik gebruiken met glasvezel?
  • U kunt alle apparatuur aansluiten die met internet verbonden kan worden. Denk daarbij aan TV’s, home theater sets, game consoles (XBOX, Playstation etc.), internet radio, Apple TV en zogenaamde smart home systemen zoals slimme thermostaten.

    Daarnaast laptops, tablets, PC’s en alle andere apparatuur die wifi heeft of die u met een stekker op een modem kunt aansluiten.

    Ook kunnen de meeste bewakingscamera’s en alarmsystemen (let wel op de classificatie ) aangesloten worden.

    Hulpapparatuur voor thuiszorg, ouderzorg en medische apparatuur..

    Eigenlijk alles dat op internet, via wifi of een kabeltje, aangesloten kan worden in de toekomstige smart-homes kunnen worden aangesloten op de glasvezelverbinding.

  • Wat is de beste internetsnelheid voor mij?
  • Internetsnelheid wordt uitgedrukt in Megabit per seconde (Mbps) en het is heel persoonlijk welke snelheid u nodig heeft. Dus hoe gebruikt u internet, uit hoeveel personen bestaat uw huishouden…

    Wanneer u alleen surft, email gebruikt en af en toe een You Tube of Netflix-film bekijkt en u bent alleen, dan heeft u op dit moment genoeg aan ongeveer 30 Mbps

    Mocht u met bijvoorbeeld 3 of 4 personen in uw huishouden zijn en u heeft meerdere TV’s, en u kijkt naar Video on Demand, of Netflix in HD via internet en doet de back-up van uw foto’s en PC’s in de ‘cloud’ zoals op Onedrive, Dropbox of Googledrive dan heeft u al snel meer internetsnelheid nodig. Zijn er dan ook nog meerdere mobiele telefoons in huis die op Wifi zitten en ook nog meerdere PC/ laptops of tablets, dan moet u al snel denken aan minimaal 60 tot 100 Mbps. De verwachting is dat de gemiddelde internetsnelheid voor een gemiddeld gezin in 2020 op ongeveer 160 Mbps zit op het drukste uur in huis.

    Het is belangrijk om te weten dat het woord ‘Megabyte’ gebruikt wordt om de hoeveelheid internetgebruik uit te drukken zoals je dat bijvoorbeeld ziet bij een internetpakket op een mobiele telefoon. Als u de datalimiet overschrijdt, moet u extra Megabytes kopen. Omdat u met glasvezel onbeperkt internet heeft, hoeft u geen extra Megabytes te kopen.

  • Kan ik meerdere televisies aansluiten?
  • Ja, maar het verschilt per aanbieder hoeveel TV’s u kunt aansluiten. Voor elke TV heeft u, net als bij satelliet TV een Set Top Box (STB) nodig. Een vuistregel is dat hoe hoger de internetsnelheid is, hoe meer TV’s u kunt aansluiten.

  • Kan ik mijn huidige (vaste) telefoonnummer en emailadres meenemen?
  • Bij alle dienstaanbieders kunt u uw huidige vaste telefoonnummer meenemen.

    Het emailadres is afhankelijk van wat voor soort account u gebruikt. Als u een email-adres gebruikt van een andere dienstaanbieder dan waar u de dienst gaat afnemen dan kunt u dat meestal niet meenemen, bijvoorbeeld een Tele2 of KPN emailadres, tenzij deze partijen tot de dienstenaanbieder behoren. Als u bijvoorbeeld een Gmail-, Hotmail- of Outlook-emailadres heeft, kunt u dat uiteraard wel blijven gebruiken.

    Inschrijven voor 60%

  • Hoe vaak kan ik inschrijven?
  • U kunt u maar 1 x particulier en als er een bedrijf gevestigd is op het adres ook nog 1 x zakelijk inschrijven. Elk adres telt maar 1 x mee voor de 60% ongeacht hoeveel inschrijvingen er op 1 adres zijn gedaan.

  • Waar verplicht ik mij toe bij inschrijving?
  • U bent bij inschrijving niet verplicht bij de vervolg fase een abonnement te nemen. Die verplichting is er niet omdat wij nu nog niet met zekerheid kunnen zeggen welke abonnementen aangeboden gaan worden. U moet namelijk wel een abonnement kunnen kiezen dat bij u past. Wij nemen in beginsel natuurlijk wel aan dat u uiteindelijk wel een abonnement afsluit.

    U heeft eigenlijk maar 1 verplichting bij inschrijving. U verbindt zich aan dit initiatief voor een periode van 24 maanden, dus u doet niet tegelijkertijd mee met een ander initiatief mocht die ooit komen.

    Zie daar voor ook de algemene voorwaarden. 

  • Waar vind ik de algemene voorwaarden?
  • U kunt de algemene voorwaarden hier vinden.

  • Hoe zit dat precies met die minimale deelname van 60%?
  • Omdat de kosten voor aanleg van snel internet via glasvezel in het buitengebied erg hoog zijn, veel hoger dan in de bebouwde kom, moeten we minimaal de 60% halen om de kosten van de aanleg te dekken en om interessant genoeg zijn voor een glasvezel aanleggende partij.

  • Wat gebeurt er als de minimaal 60% aanmeldingen is behaald. Wordt dan iedereen aangesloten?
  • Als er in fase 1 60% is gehaald dan zoeken wij de beste partij uit voor de aanleg van glasvezel in het buitengebied. Pas als wij in fase 4 bij de inschrijving voor de daadwerkelijk afname van een dienst weer de 60% gehaald hebben, wordt er gestart met de werkzaamheden. Dat betekent dat er door de aanleggende partij glasvezelkabels in de openbare grond naar uw woning worden aangelegd en dat er een glasvezelaansluiting in uw huis wordt gerealiseerd.

    Mochten wij het percentage niet halen dan zal er geen snel internet op glasvezel worden aangelegd in het buitengebied.

  • Wat zijn de kosten voor dit initiatief?
  • Deze interessepeiling kost u niets. Het doel is dat u kenbaar maakt dat u interesse heeft in sneller internet in het buitengebied.

    Wanneer we de eerste mijlpaal halen van 60%, en daarna ook iedereen inschrijft via DICO of rechtstreeks bij een service provider bij de tweede inschrijving, dan zal er als we de norm weer halen aangelegd gaan worden.

     

  • Komt elke woning in aanmerking?
  • Elke woning wordt aangesloten onder de volgende voorwaarden:

    1. Wij halen met de registratie 60% inschrijving van de verschillende gebieden in de gebieden van Utrecht-West, te weten Woerden, Oudewater, IJsselstein, Nieuwegein en Utrecht.
    2. Wij halen met de inschrijving voor de afname van diensten in de vierde fase weer 60% inschrijving voor het gehele gebied van Utrecht-West.
    3. Uw woning of bedrijf staan in de basisregistratie van uw gemeente  geregistreerd als officiële woning of bedrijf.
    4. Uw woning of bedrijf heeft nog geen glasvezel- of kabelaansluiting en heeft minder dan 30 Megabit per seconde internet snelheid.

    Er zijn woningen die niet binnen het gebied vallen waar we willen aanleggen. Meestal zijn dat woningen die te ver weg liggen van andere woningen waardoor het te kostbaar wordt om de aanleg te realiseren. Voor deze woningen en bedrijven zullen maatwerkoplossingen worden aangeboden.

     

  • Kan ik op 1 adres meerdere keren inschrijven?
  • U kunt u voor 1 adres meerdere keren inschrijven, bijvoorbeeld als u met meerdere gezinnen op 1 adres woont of als u bijvoorbeeld een gescheiden zakelijke en privé aansluiting wilt hebben. Wij verzoeken dat dan aan te geven in de huisnummer toevoeging, bijvoorbeeld “achter” of “bedrijf” of “2e” aansluiting”. Voor het 60% resultaat is met name 60% van de adressen van belang.

    Afwijkingen – specifieke woningen in het buitengebied

  • Wij wonen met 2 gezinnen in 1 woning en maken gebruik van 1 aansluiting. Wij hebben echter 2 huisnummers. Tellen wij als 1 of 2 aansluitingen mee voor 60% deelname?
  • Wanneer in het BAG (Basis Administratie Gebouwen) van de gemeente de woningen met twee afzonderlijke adressen staan vermeld dan tellen ze mee als twee aansluitingen. Staan de woningen als één adres vermeld, dan tellen ze als één adres mee voor het uiteindelijke percentage.

  • Kunnen wij, ook al staan wij met 2 adressen in de BAG, van 1 glasvezelaansluiting en 1 abonnement gebruik maken?
  • Ja, dat kan, maar u heeft dan geen veilige aansluiting. Uw buren kunnen dan mee kijken met wat u doet op internet. Daarnaast heeft u dan ook te maken met het maximale aantal TV-aansluitingen die gebruikt kunnen worden op de glasvezelaansluiting.

    Verder betekent het dat u maar als één aansluiting voor twee adressen meetelt, en dat dat dus gevolgen heeft voor het eventuele succes van ons initiatief. De vraag is of wij dan ons minimale percentage van 60% inschrijvingen halen. Schrijf u dus in per huishouden en/of bedrijf.

  • De gezamenlijke meterkast zit in de ene woning en ik woon in de andere woning. Stel dat de woning waar de meterkast zit, geen aansluiting wil, wat dan?
  • U hoeft de glasvezelaansluiting niet te laten monteren in de meterkast, u kunt deze ook laten monteren op een andere plaats in uw woning of bedrijf. Dit wordt in overleg met de aanleggende partij gedaan.

  • Ik woon in een recreatiewoning. Kan ik mij dan ook aanmelden?
  • U kunt zich ook aanmelden als u woont of verblijft in een recreatiewoning. Dit geldt ook voor de woningen op recreatieparken. Wanneer een recreatiepark een VVE heeft, is het wenselijk dat de VVE dit initiatief ook ondersteunt. Neem eventueel als bestuur van de VVE contact op met DICO Snel Internet Buitengebied om uw specifieke situatie door te spreken.

    Bedrijven in het buitengebied

  • Mijn woning en bedrijf zitten op hetzelfde adres, kan ik dan 2 aansluitingen nemen?
  • Ja, dan kan. U kunt zowel een consumenten als een zakelijke aansluiting nemen. Maakt u dat dan bij de inschrijving wel duidelijk door bij het huisnummer een fictieve toevoeging te maken als bedrijf. Bijvoorbeeld, u woont op nummer 7 en werkt daar ook. Vult u dan bij het huisnummer toevoeging ‘7 bedrijf’ in.

  • Mijn bedrijf heeft nog extra zaken nodig als wifi in de bedrijfsruimten.
  • Hierover kunt u contact opnemen met DICO Breedband Buitengebied via het contact formulier.Wij kunnen deze diensten voor u verzorgen.

  • Ik heb een recreatiepark en ik wil daar ook beter en sneller internet.
  • Hierover kunt u contact opnemen met DICO Snel Internet Buitengebied via het contactformulier. Samen zullen we dan kijken wat voor u de beste oplossing is.

  • Ik ben een gemeente of waterschap of natuurvereniging, stichting of andere organisatie en wil graag op bepaalde publieke of niet publieke plaatsen snel internet hebben.
  • Hierover kunt u contact opnemen met DICO Snel Internet Buitengebied via het contactformulier. Samen zullen we dan kijken wat voor u de beste oplossing is.

    En dan krijgt u glasvezel. Wat dan? (incl. installatie en support vragen)

  • Hoe gaat de aanleg van glasvezel in zijn werk?
  • Zie hier voor de aanleg van glasvezel.

  • Ik heb nu snel internet via glasvezel, maar hoe krijg ik nu het TV-signaal op alle kamers en hoe krijg ik wifi op alle plaatsen in huis?
  • De dienstaanbieder en de glasvezel aanleggende partij zijn ervoor verantwoordelijk om te zorgen dat u een goed en stabiel signaal ontvangt op een modem. Voor het signaal vanaf het modem naar de kamers bent u zelf verantwoordelijk. U kunt zelf computerkabel aan (laten) leggen. Hiervoor moet u minimaal UTP- CAT5e gebruiken. U kunt dat bij diverse bouwmarkten en installatiezaken kopen. Ook kunt u het signaal transporteren via uw stroomleidingen. Koop daar dan goed aangeschreven ‘powerplugs’ voor van bijvoorbeeld TP link of Devolo, bij voorkeur met zo hoog mogelijke internetsnelheid en vermeld dat het ook geschikt is voor TV. Ook DICO kan u hierbij helpen, vraag naar de prijzen per huishouden.

    U kunt natuurlijk het wifi gebruiken dat op uw modem bijgeleverd wordt maar in de praktijk is dat vaak onvoldoende. U kunt met de bekabeling ook in andere ruimten wifi verzorgen door een extra modem aan te schaffen maar u kunt ook de ‘powerline adapters’ aanschaffen met wifi. DICO Snel Internet Buitengebied kan u hierbij helpen.

  • Moet ik iets aanpassen aan mijn computer, laptops, tablets, telefoon en/of televisie of andere apparatuur?
  • Dat is afhankelijk van de dienstaanbieder. U krijgt deze informatie van de dienstaanbieder die u in fase 4 bij uw aanmelding kiest..

  • Met welke kabel kan ik de TV op het glasvezelnetwerk aansluiten?
  • De beste methode is aansluiting via een computerkabel (UTP- CAT5e) van het modem naar de Set Top Box. Als alternatief kan tegenwoordig ook nog een ‘powerline’ of ‘powerplug’ oplossing worden gekozen, met of zonder wifi. Dit vervangt de UTP-kabel. Hier vindt u meer informatie over deze oplossing: Het laatste stukje tussen de Set Top Box en de TV is meestal een HDMI-kabel.

  • Ik heb meerdere toestellen voor mijn huistelefoon. Kan ik deze installatie zonder problemen aansluiten op het aansluitkastje?
  • Als u een dect-systeem heeft kan dit zeer waarschijnlijk wel. Voor andere systemen zult u waarschijnlijk aanpassingen moeten doen. De dienstaanbieder heeft daar meer informatie over.

  • Hoe sluit ik mijn bestaande telefoon aan op het glasvezelmodem?
  • U kunt deze rechtstreeks aansluiten of het modem, eventueel via de bestaande bekabeling.

  • Kan ik mijn alarmsysteem aansluiten op glasvezel?
  • Mocht uw systeem wel werken met DSL dan is de kans groot dat het op glasvezel ook werkt. Wij adviseren u om hierover contact op te nemen met de leverancier van uw alarmcentrale om dit na te vragen. Ook kunt u daar eventueel informatie krijgen of uw oplossing nog voldoet aan de verzekeringseisen.

  • Kan het glasvezelmodem op elke gewenste plaats in de woning worden geplaatst?
  • De modem wordt gemonteerd vlak naast de glasvezelaansluiting. In de regel is dat de meterkast maar in overleg met de aannemer kunt u ook de glasvezelaansluiting op een andere plaats laten monteren in uw woning of bedrijf. Houdt er wel rekening mee dat er een stopcontact aanwezig is om het modem aan te sluiten.

  • Kan ik de bestaande bekabeling in mijn woning gebruiken?
  • In de meeste gevallen kunt u de bestaande telefoonbekabeling met RJ-11-connectoren gebruiken. Ook de bestaande computerkabels (UTP-CAT5e) kunt u blijven gebruiken. Let er met name op dat de computerkabel minimaal de kwaliteit CAT5e heeft omdat de kwaliteit van het datasignaal ook erg afhangt van de kwaliteit van de kabel die u gebruikt. DICO Snel Internet Buitengebied kan u hierin adviseren.

  • Wat zijn de kosten indien ik nu geen aansluiting neem maar dit op een later moment wil?
  • Als u nu niet meedoet maar later wel glasvezelaansluiting wilt in uw woning, dan heeft u een zogenaamde na-aansluiting nodig.

    De aanleggende partijen leggen in deze gevallen bij de oorspronkelijke aanleg niet aan tot in uw woning of bedrijf.

    Dat betekent dat u de daadwerkelijke kosten moet betalen voor de na-aansluiting. Deze bedragen minimaal € 990,–.Dat kan ook meer zijn wanneer de daadwerkelijke kosten hoger zijn.

    Uiteindelijk heeft iedereen snel internet nodig, dus is het verstandig om direct mee te doen met dit initiatief, te beginnen met de interessepeiling.

  • Wanneer krijg ik een glasvezelaansluiting?
  • Zie voor het tijdsplaatje hier.

  • Ik heb een emailadres van een serviceprovider die niet aangesloten is op glasvezel, wat moet ik doen?
  • Als u een mailadres heeft van een provider die geen diensten aanbiedt op de glasvezelkabel, dan moet u zorgen dat u overgaat op een onafhankelijke mailservice. Deze diensten zijn bijvoorbeeld Hotmail, Yahoo of Gmail. Voor het gemak hebben wij een handleiding voor u gemaakt waarin stapsgewijs staat beschreven hoe u uw mailadres omzet. De handleiding is hier te vinden.

    Overige vragen

  • Hoe word ik geïnformeerd?
  • U wordt op verschillende manieren geïnformeerd. Naast Facebook en berichten via verschillende media zal er regulier een nieuwsbrief verstuurd worden naar iedereen die zich voor glasvezel heeft ingeschreven. Plaats daarom een vind-ik-leuk reactie op Facebook.

  • Waar vind ik meer informatie?
  • U kunt uw vraag stellen via ons contactformulier. Ook kunt u uw vraag stellen via email op info@snelinternetbuitengebied.nl. U krijgt zo snel mogelijk antwoord van ons, uiterlijk binnen 5 werkdagen.

    DICO Breedband Buitengebied kan geen informatie verstrekken over wanneer welke woning aangesloten gaat worden of de volgorde van aansluiting bepalen.

  • Wie zijn onze ambassadeurs in ons gebied?
  • Onze ambassadeurs vindt u hier.

    U kunt ons initiatief versterken door ook ambassadeur voor snel internet in het buitengebied te worden. Meld u hier aan.